16. listopadu 2017

S chřipkou a nachlazením pomůže jablečníková směs svaté Hildegardy

K neduhům, které nás na podzim často postihují, patří chřipka, nachlazení, bolest v krku, chrapot a kašel. S nimi nám může pomoci jablečníková směs, kterou jsme si představili na loňské podzimní dílně Recepty svaté Hildegardy a během následujícího podzimu a zimy také odzkoušeli. Recept se nám velmi osvědčil, proto bychom se o něj s vámi rádi podělili. Směs bylin se svaří ve víně, které posiluje a urychluje jejich působení. Využijeme v ní i diviznu, kterou jsme si nasbírali v létě a psali jsme o ní v jednom z předchozích článků.

                                                                         Jablečník obecný
                                                                        (Marrubium vulgare)

Jablečníková bylinná směschřipka, nachlazení, rýma, bolesti v krku, chrapot, kašel, ztráta hlasu
1 díl jablečníku, 3 díly fenyklových semen, 3 díly natě kopru, 3 díly květů divizny

1 polévkovou lžíci směsi povaříme asi 3 minuty v 250 ml červeného vína. Scedíme přes jemné sítko nebo plátýnko, osladíme medem a popíjíme během dne, nejlépe uchováváme teplé v termosce. Dětem od 3 do 6 let můžeme podávat 1 kávovou lžičku několikrát denně, dětem do 12 let pak 1 polévkovou lžíci.

Příprava jablečníkové směsi podle Hildegardy na loňské podzimní dílně.


Kdo byla svatá Hildegarda?
Hildegarda z Bingenu (1098–1179) byla německá středověká mystička, vizionářka a léčitelka. Představená benediktinského kláštera. Autorka lékařsko-přírodovědných a teologických spisů, kázání, básní a množství dopisů, hudební skladatelka. Její léčebné metody byly znovu objeveny na počátku 20. století a jsou uplatňovány v alternativní medicíně. Její celostní pohled na člověka a proces uzdravení je velmi zajímavý a inspirativní, proto jsme mu také věnovali loňské Byliny v muzeu a možná se k medicíně sv. Hildegardy ještě někdy vrátíme. 

Svatá Hildegarda z Bingenu (1098–1179)
Léčení podle Hildegardy
Hildegarda vyvinula celý systém léčby, jehož cílem je tělesné, duševní a duchovní uzdravení, které harmonizuje člověka s kosmem. Léčí se příčiny, nejen příznaky nemocí a do léčivého procesu je zapojena i etika, hudba a umění.  Podle Hildegardy je člověk od přírody zdráv a toto zdraví si může svým způsobem výživy a životním stylem buď zachovat, nebo zničit. Cesta k němu je přirozená a dostupná pro všechny, protože ve všech stvořeních, ve stromech, rostlinách, zvířatech i minerálech jsou skryty silné léčivé síly.
  
Kosmické sféry a lidská bytost, Hildegarda z Bingenu, spis Liber divinorum operum. Prostřednictvím čtyř živlů zůstává člověk v rovnováze s kosmem. Tyto elementy drží pohromadě nejen svět, ale i lidské tělo a jsou léčivými silami pro lidskou duši. Jejich disharmonie vede k nemoci. 

Zdroje:
Gottfried Hertzka: Lékárna svaté Hildegardy  
Thomas Schäfer: Vize – Život, dílo a hudba Hildegardy von Bingen
Reinhard Schiller: Svatá Hildegarda a její léčebné metody
Dr. Wighard Strehlow: Medicína Hildegardy von Bingen



1 komentář:

  1. Já také spoléhám na bylinky, když jsem nemocná. Vloni v zimě jsem měla přes měsíc kašel. Zkoušela jsem různé čaje a po žádných se mi kašel nezlepšil. Na internetu jsem pak narazila na článek o suchém vzduchu, který dráždí ke kašli, tak mě napadlo, jestli to není i můj případ. Zainvestovala jsem proto do zvlhčovače vzduchu , který jsem koupila ze Vzdušínu, a až ten mi pomohl se kašle konečně zbavit :-) .

    OdpovědětVymazat